
Zamnesia to internetowy Smartshop. Strona www.zamnesia.com świadczy swoje usługi na poniższych warunkach. Odwiedzając ją lub robiąc na niej zakupy, akceptujesz niniejszy regulamin (Terms & Conditions).
Artykuł 1 - Definicje
Artykuł 2 - Dane identyfikacyjne przedsiębiorcy
Artykuł 3 - Zakres obowiązywania
Artykuł 4 - Oferta
Artykuł 5 - Zawarcie umowy
Artykuł 6 - Prawo odstąpienia od umowy
Artykuł 7 - Obowiązki klienta w przypadku odstąpienia
Artykuł 8 - Klienci korzystający z prawa odstąpienia i związane z tym koszty
Artykuł 9 - Obowiązki przedsiębiorcy w przypadku odstąpienia
Artykuł 10 - Wyłączenia prawa odstąpienia
Artykuł 11 - Cena
Artykuł 12 - Realizacja umowy i dodatkowa gwarancja
Artykuł 13 - Dostawa i wykonanie
Artykuł 14 - Umowy zawierane na czas dłuższy: czas trwania, wypowiedzenie i przedłużenie
Artykuł 15 - Płatność
Artykuł 16 - Procedura składania skarg
Artykuł 17 - Spory
Artykuł 18 - Gwarancja branżowa Thuiswinkel.org (Bezpieczne zakupy)
Artykuł 19 - Postanowienia dodatkowe lub odmienne
Artykuł 20 - Zmiana ogólnych warunków
W niniejszych warunkach ogólnych stosuje się następujące definicje:
Umowa dodatkowa: umowa, na podstawie której konsument nabywa produkty, treści cyfrowe i/lub usługi w związku z umową zawieraną na odległość, a przedsiębiorca lub osoba trzecia dostarcza te produkty, treści cyfrowe i/lub usługi zgodnie z umową zawartą pomiędzy tą osobą trzecią a przedsiębiorcą;
Okres odstąpienia: termin, w którym konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy;
Konsument: osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą, zawodową lub operacyjną;
Dzień: dzień kalendarzowy;
Treści cyfrowe: dane wytwarzane i dostarczane w formie cyfrowej;
Umowa o charakterze ciągłym: umowa zawierana na odległość dotycząca serii produktów i/lub usług, w ramach której zobowiązania w zakresie dostawy i/lub zakupu są rozłożone w czasie;
Trwały nośnik: każdy środek – w tym korespondencja e-mail – umożliwiający konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji skierowanych do niego osobiście w sposób pozwalający na ich późniejsze wykorzystanie lub odtworzenie przez okres odpowiedni do celu, w jakim informacje te zostały przekazane, oraz umożliwiający wierne odtworzenie przechowywanych danych;
Prawo odstąpienia: uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w okresie odstąpienia;
Przedsiębiorca: osoba fizyczna lub prawna, która w ramach działalności gospodarczej oferuje konsumentom na odległość produkty, (dostęp do) treści cyfrowych i/lub usługi;
Umowa zawierana na odległość: umowa zawierana pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem w ramach zorganizowanego systemu sprzedaży produktów, treści cyfrowych i/lub świadczenia usług na odległość, w którym do chwili zawarcia umowy wykorzystuje się wyłącznie lub częściowo jedno lub więcej środków porozumiewania się na odległość;
Wzór formularza odstąpienia od umowy: europejski wzór formularza odstąpienia od umowy, stanowiący załącznik I do niniejszych warunków ogólnych. Przedsiębiorca nie ma obowiązku udostępniać załącznika I, jeżeli konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy w odniesieniu do danego zamówienia;
Środek porozumiewania się na odległość: narzędzie, które może być wykorzystywane do komunikacji w sprawie oferty przedsiębiorcy oraz do zawarcia umowy, bez konieczności jednoczesnej fizycznej obecności konsumenta i przedsiębiorcy w tym samym miejscu.
Adres naszej głównej siedziby (brak możliwości odwiedzin, zakupów ani sprzedaży na miejscu) to:

Lorentzweg 7 (*)
5482 TP Schijndel
Holandia
Adres e-mail: [email protected]
Nr Izby Handlowej (CoC): 54983045
NIP (VAT): NL851516166B01
(*) Pod tym adresem mieści się wyłącznie nasze główne biuro. Zakupy, wizyty oraz jakiekolwiek transakcje nie są możliwe w tej lokalizacji.
Jeśli działalność przedsiębiorcy podlega odpowiedniemu systemowi licencyjnemu: dane właściwego organu nadzoru.
Jeśli przedsiębiorca wykonuje zawód regulowany:
Każda oferta zawiera informacje, które w jasny sposób wskazują konsumentowi, jakie prawa i obowiązki wiążą się z przyjęciem oferty.
W przypadku zawarcia umowy przedsiębiorca nie jest związany oczywistymi błędami ani oczywistymi i uczciwymi pomyłkami w cenie, które konsument powinien był zauważyć.
Klient umieszcza wybrane produkty w koszyku. Na każdym etapie procesu zamówienia, do momentu złożenia wiążącego zamówienia, klient może zmieniać wprowadzone dane oraz zawartość koszyka.
Wiążące zamówienie dotyczące produktów/usług znajdujących się w koszyku zostaje złożone poprzez kliknięcie przycisku przeznaczonego do tego celu.
Umowa zostaje zawarta – z zastrzeżeniem postanowień ustępu 4 – w chwili, gdy konsument przyjmie ofertę i zostaną spełnione określone w niej warunki.
Jeżeli konsument przyjął ofertę w formie elektronicznej, przedsiębiorca niezwłocznie potwierdza drogą elektroniczną otrzymanie akceptacji oferty. Do chwili otrzymania tego potwierdzenia konsument może odstąpić od umowy.
W przypadku zawarcia umowy drogą elektroniczną przedsiębiorca podejmuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zabezpieczenia elektronicznego przekazu danych oraz zapewnienia bezpiecznego środowiska korzystania ze strony. Jeżeli konsument ma możliwość dokonania płatności elektronicznej, przedsiębiorca stosuje adekwatne środki bezpieczeństwa.
Przedsiębiorca może – w granicach dozwolonych przepisami prawa – zasięgnąć informacji dotyczących zdolności konsumenta do wywiązania się z zobowiązań płatniczych, jak również informacji o faktach i okolicznościach istotnych dla należytego i odpowiedzialnego zawarcia umowy zawieranej na odległość. Jeżeli z przeprowadzonej weryfikacji wynikną uzasadnione podstawy do odmowy zawarcia umowy, przedsiębiorca ma prawo – podając przyczyny – odmówić przyjęcia zamówienia lub wniosku, bądź uzależnić realizację umowy od spełnienia szczególnych warunków.
Najpóźniej w chwili dostarczenia produktu, usługi lub treści cyfrowych przedsiębiorca przesyła konsumentowi – w formie pisemnej lub w inny sposób umożliwiający zapisanie informacji na trwałym nośniku dostępnym dla konsumenta – następujące informacje: W przypadku umowy zawartej na czas dłuższy niż jednorazowa dostawa, postanowienie z poprzedniego akapitu stosuje się wyłącznie do pierwszej dostawy.
adres siedziby (miejsce prowadzenia działalności) przedsiębiorcy, pod którym konsument może składać reklamacje;
warunki korzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy oraz sposób skorzystania z tego prawa lub jednoznaczna informacja o braku możliwości odstąpienia od umowy;
informacje dotyczące gwarancji oraz dostępnych usług posprzedażowych;
cenę produktu, usługi lub treści cyfrowych, wraz ze wszystkimi podatkami; koszty dostawy, o ile mają zastosowanie, oraz sposób płatności, dostawy lub realizacji umowy zawieranej na odległość;
warunki wypowiedzenia umowy, jeżeli umowa jest zawarta na okres dłuższy niż jeden rok lub na czas nieokreślony;
jeżeli konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy – wzór formularza odstąpienia od umowy.
W przypadku umowy zawartej na czas dłuższy, postanowienie poprzedniego akapitu ma zastosowanie wyłącznie do pierwszej dostawy.
W przypadku dostawy produktów:
Przy zakupie produktów konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyny w terminie co najmniej 14 dni. Sprzedawca może zapytać konsumenta o powód odstąpienia, jednak konsument nie ma obowiązku go podawać.
Termin, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się następnego dnia po otrzymaniu produktu przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, lub:
jeśli konsument zamówił kilka produktów: w dniu, w którym konsument lub wskazana przez niego osoba trzecia otrzymał(a) ostatni z produktów. Sprzedawca może odmówić realizacji jednego zamówienia obejmującego kilka produktów z różnymi terminami dostawy, pod warunkiem że wyraźnie poinformował o tym konsumenta przed rozpoczęciem procesu składania zamówienia.
jeśli dostawa produktu obejmuje kilka osobnych przesyłek lub części: w dniu, w którym konsument lub wskazana przez niego osoba trzecia otrzymał(a) ostatnią przesyłkę lub ostatnią część;
w przypadku umów dotyczących regularnej dostawy produktów przez określony czas: w dniu, w którym konsument lub wskazana przez niego osoba trzecia otrzymał(a) ostatni produkt.
W przypadku dostawy usług oraz treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym:
Konsument ma prawo odstąpić od umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, bez podawania przyczyny, w terminie co najmniej czternastu dni. Sprzedawca może zapytać konsumenta o powód odstąpienia, jednak konsument nie ma obowiązku go podawać.
Termin, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się następnego dnia po zawarciu umowy.
Wydłużony okres odstąpienia od umowy dotyczącej produktów, usług oraz treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym w przypadku braku informacji o prawie odstąpienia:
Jeżeli sprzedawca nie przekazał konsumentowi ustawowo wymaganych informacji o prawie odstąpienia od umowy ani nie udostępnił wzoru formularza odstąpienia, okres na odstąpienie wygasa po upływie dwunastu miesięcy od zakończenia pierwotnego okresu odstąpienia, określonego w poprzednich ustępach niniejszego artykułu.
Jeżeli sprzedawca przekaże konsumentowi informacje, o których mowa w poprzednim ustępie, w ciągu dwunastu miesięcy od dnia rozpoczęcia pierwotnego okresu na odstąpienie, okres ten upływa po 14 dniach od dnia, w którym konsument otrzymał te informacje.
W okresie odstąpienia od umowy konsument zobowiązany jest obchodzić się z produktem i jego opakowaniem z należytą starannością. Może rozpakować lub używać produkt wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do stwierdzenia jego rodzaju, cech oraz działania. Punktem odniesienia jest tu sposób, w jaki konsument mógłby obejrzeć i sprawdzić produkt w sklepie stacjonarnym.
Konsument ponosi odpowiedzialność wyłącznie za zmniejszenie wartości produktu wynikające z posługiwania się nim w sposób wykraczający poza opisany w ust. 1.
Konsument nie ponosi odpowiedzialności za zmniejszenie wartości produktu, jeżeli przedsiębiorca nie przekazał mu przed zawarciem umowy wszystkich wymaganych prawem informacji dotyczących prawa odstąpienia od umowy.
Konsument, który chce skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, informuje o tym przedsiębiorcę w okresie obowiązywania prawa odstąpienia, korzystając z formularza odstąpienia od umowy lub w inny jednoznaczny sposób.
Niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, konsument odsyła produkt lub przekazuje go (przedstawicielowi) przedsiębiorcy. Nie dotyczy to sytuacji, gdy przedsiębiorca zaoferował, że odbierze produkt osobiście. Termin na zwrot zostaje zachowany, jeżeli konsument wyśle produkt przed upływem okresu odstąpienia od umowy.
Konsument odsyła produkt wraz ze wszystkimi akcesoriami, jeżeli to możliwe w oryginalnym stanie i opakowaniu, a także zgodnie z rozsądnymi i jasnymi instrukcjami przekazanymi przez przedsiębiorcę.
Ryzyko oraz ciężar dowodu prawidłowego i terminowego skorzystania z prawa odstąpienia od umowy spoczywają na konsumencie. Jeżeli konsument odsyła produkt, powinien rozważyć skorzystanie z przesyłki rejestrowanej lub wykupienie ubezpieczenia przesyłki. Przedsiębiorca nie gwarantuje, że otrzyma zwracany produkt.
Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu produktu. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował, że koszty te obciążają konsumenta, lub jeżeli przedsiębiorca oświadczył, że przejmuje je na siebie, konsument nie jest zobowiązany do ponoszenia kosztów zwrotu.
Konsument nie ponosi żadnych kosztów w związku z pełnym lub częściowym dostarczeniem treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli:
przed rozpoczęciem dostarczania treści nie wyraził wyraźnej zgody na wykonanie umowy przed upływem okresu odstąpienia;
nie został poinformowany i nie przyjął do wiadomości, że wraz z udzieleniem zgody utraci prawo odstąpienia od umowy; lub
przedsiębiorca nie potwierdził oświadczenia konsumenta w tym zakresie.
W razie skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy wszystkie umowy dodatkowe zostają rozwiązane z mocy prawa.
Jeżeli przedsiębiorca umożliwia konsumentowi złożenie oświadczenia o odstąpieniu drogą elektroniczną, po jego otrzymaniu niezwłocznie przesyła potwierdzenie wpłynięcia tego oświadczenia.
Przedsiębiorca niezwłocznie zwraca konsumentowi wszystkie otrzymane płatności, w tym ewentualne koszty dostawy naliczone przy zwracanym produkcie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym konsument poinformował o odstąpieniu. Z wyjątkiem sytuacji, gdy przedsiębiorca zaproponował samodzielny odbiór produktu, może on wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania produktu z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania – w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Jeśli produkt został uszkodzony na skutek niewłaściwego lub niedbałego obchodzenia się z nim przez konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za powstałe zmniejszenie wartości produktu.
Przy dokonywaniu zwrotu płatności przedsiębiorca korzysta z takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument przy transakcji pierwotnej, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób. Zwrot środków nie wiąże się z żadnymi opłatami po stronie konsumenta.
Jeżeli konsument wybrał sposób dostawy droższy niż najtańszy oferowany standardowy sposób dostawy, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu dodatkowych kosztów wynikających z wyboru droższej formy dostawy.
Przedsiębiorca może wyłączyć prawo do odstąpienia od umowy w odniesieniu do poniższych produktów i usług, ale wyłącznie wtedy, gdy wyraźnie poinformował o tym przy składaniu oferty lub – co najmniej – w odpowiednim czasie przed zawarciem umowy:
Produkty lub usługi, których cena zależy od wahań na rynku finansowym, pozostających poza wpływem przedsiębiorcy, i które mogą wystąpić w okresie na odstąpienie od umowy;
Umowy zawarte podczas aukcji publicznej. Aukcja publiczna to sposób sprzedaży, w ramach którego przedsiębiorca oferuje produkty, treści cyfrowe i/lub usługi na aukcji prowadzonej przez licytatora, a wygrywający licytant jest zobowiązany do zakupu tych produktów, treści cyfrowych i/lub usług;
Umowy o świadczenie usług – po pełnym wykonaniu usługi, ale tylko wtedy, gdy:
realizacja rozpoczęła się za wyraźną, uprzednią zgodą konsumenta; oraz
konsument oświadczył, że traci prawo do odstąpienia od umowy z chwilą całkowitego wykonania umowy przez przedsiębiorcę;
Imprezy turystyczne, pakiety wakacyjne i wycieczki zorganizowane w rozumieniu art. 7:500 BW oraz umowy dotyczące przewozu osób;
Umowy o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, jeżeli umowa przewiduje konkretną datę lub okres realizacji, oraz inne niż w celu zakwaterowania – umowy dotyczące przewozu rzeczy, wynajmu samochodów i usług gastronomicznych;
Umowy dotyczące usług związanych z wypoczynkiem, jeżeli w umowie wskazano konkretną datę lub przedział czasu realizacji;
Produkty wytworzone według specyfikacji konsumenta, które nie są prefabrykowane i zostały wykonane na podstawie indywidualnego wyboru lub decyzji konsumenta, albo są wyraźnie przeznaczone dla określonej osoby;
Produkty, które szybko się psują lub mają krótki termin przydatności do użycia;
Produkty dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, które ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych nie nadają się do zwrotu, jeżeli po dostarczeniu usunięto ich zabezpieczenie (plombę);
Produkty, które ze względu na swój charakter po dostarczeniu zostają nierozłącznie połączone (zmieszane) z innymi produktami;
Napoje alkoholowe, których cena została ustalona przy zawieraniu umowy, których dostawa może nastąpić dopiero po upływie 30 dni, a których rzeczywista wartość zależy od wahań rynkowych, na które przedsiębiorca nie ma wpływu;
Zapieczętowane nagrania audio/wideo oraz oprogramowanie komputerowe, jeżeli po dostarczeniu usunięto ich zabezpieczenie (plombę);
Dostawa treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, ale tylko wtedy, gdy:
dostawa rozpoczęła się za wyraźną, uprzednią zgodą konsumenta oraz
konsument oświadczył, że w związku z tym traci prawo do odstąpienia od umowy.
W okresie obowiązywania oferty ceny oferowanych produktów i/lub usług nie ulegają podwyższeniu, z wyjątkiem zmian wynikających ze zmiany stawek VAT.
Niezależnie od postanowień poprzedniego ustępu, przedsiębiorca może oferować produkty lub usługi w cenach zmiennych w sytuacjach, gdy ceny te podlegają wahaniom na rynku finansowym, na które przedsiębiorca nie ma wpływu. W ofercie musi zostać wyraźnie wskazane powiązanie z tymi wahaniami oraz fakt, że podane ceny mają charakter cen orientacyjnych.
Podwyżki cen wprowadzone w ciągu 3 miesięcy od zawarcia umowy są dopuszczalne wyłącznie wtedy, gdy wynikają z przepisów prawa lub postanowień o charakterze ustawowym.
Podwyżki cen po upływie 3 miesięcy od zawarcia umowy są dopuszczalne tylko wtedy, gdy przedsiębiorca zastrzegł taką możliwość oraz:
wynikają z przepisów prawa lub postanowień o charakterze ustawowym; lub
konsument ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem na dzień wejścia w życie podwyżki ceny.
Ceny podane w ofertach produktów lub usług zawierają podatek VAT.
W zależności od wartości zamówienia, wybranej formy dostawy lub adresu doręczenia mogą zostać naliczone koszty dostawy. Wszelkie takie dodatkowe opłaty zostaną wyraźnie pokazane podczas finalizacji zamówienia i uwzględnione w pozycji „Całkowity koszt”.
Sprzedawca gwarantuje, że produkty i/lub usługi są zgodne z umową, specyfikacją przedstawioną w ofercie, uzasadnionymi wymogami co do niezawodności i/lub użyteczności, a także z obowiązującymi w dniu zawarcia umowy przepisami prawa i/lub regulacjami administracyjnymi. Jeżeli strony uzgodniły inaczej, sprzedawca gwarantuje również, że produkt nadaje się do innego niż zwyczajowe zastosowania.
Dodatkowa gwarancja udzielana przez sprzedawcę, producenta lub importera w żadnym wypadku nie ogranicza ustawowych praw i roszczeń konsumenta wobec sprzedawcy wynikających z umowy, w przypadku gdy sprzedawca nienależycie wykonał swoje zobowiązania.
Przez dodatkową gwarancję rozumie się każde zobowiązanie sprzedawcy, jego dostawcy, importera lub producenta, na mocy którego konsument uzyskuje uprawnienia lub roszczenia wykraczające poza te przewidziane w przepisach prawa, na wypadek gdyby dana strona nie wykonała należycie swoich zobowiązań umownych.
Przedsiębiorca zachowa najwyższą możliwą staranność przy przyjmowaniu i realizacji zamówień na produkty oraz przy rozpatrywaniu wniosków o świadczenie usług.
Za miejsce dostawy uznaje się adres wskazany przedsiębiorcy przez konsumenta.
Jeżeli dostawa do konsumenta nie jest możliwa, ponieważ dostarczone towary nie mieszczą się w drzwiach wejściowych, pierwszych drzwiach lub klatce schodowej konsumenta albo konsument nie jest obecny pod wskazanym przez siebie adresem dostawy, mimo że termin dostawy został mu z odpowiednim wyprzedzeniem zakomunikowany, konsument ponosi koszty nieudanej dostawy.
Dostawa odbywa się na zasadach określonych w polityce dostaw, która stanowi integralną część niniejszych warunków.
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 4 niniejszych ogólnych warunków, przedsiębiorca realizuje przyjęte zamówienia bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni, chyba że uzgodniono inny termin dostawy. Jeżeli dostawa ulegnie opóźnieniu lub nie będzie możliwa w całości albo w części, konsument zostanie o tym poinformowany najpóźniej w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia. W takim przypadku konsument ma prawo do nieodpłatnego odstąpienia od umowy oraz ewentualnego dochodzenia odszkodowania.
W przypadku odstąpienia od umowy zgodnie z poprzednim ustępem, przedsiębiorca niezwłocznie zwraca konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności.
Ryzyko uszkodzenia i/lub utraty produktów przechodzi na konsumenta dopiero z chwilą dostarczenia ich konsumentowi lub wskazanemu przez niego uprzednio i zgłoszonemu przedsiębiorcy przedstawicielowi, o ile wyraźnie nie uzgodniono inaczej.
Wypowiedzenie
Konsument ma prawo w każdym momencie wypowiedzieć umowę zawartą na czas nieokreślony, przewidującą regularne dostawy produktów (w tym energii elektrycznej) lub świadczenie usług, z zachowaniem uzgodnionych zasad wypowiedzenia oraz okresu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc.
Konsument ma prawo w każdym momencie wypowiedzieć umowę zawartą na czas określony, przewidującą regularne dostawy produktów (w tym energii elektrycznej) lub świadczenie usług, ze skutkiem na koniec okresu obowiązywania umowy, z zachowaniem uzgodnionych zasad wypowiedzenia oraz okresu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc.
W odniesieniu do umów opisanych w dwóch pierwszych akapitach, konsument może:
wypowiedzieć je w dowolnym momencie, bez ograniczenia do konkretnej daty lub ściśle określonego przedziału czasu;
wypowiedzieć je w taki sam sposób, w jaki zostały zawarte;
zawsze wypowiedzieć je z zachowaniem takiego samego okresu wypowiedzenia, jaki przewidziano dla przedsiębiorcy.
Przedłużenie
Umowa na czas określony, zawarta w celu regularnych dostaw produktów (w tym energii elektrycznej) lub świadczenia usług, nie może być automatycznie przedłużona ani odnowiona na kolejny czas oznaczony.
W drodze odstępstwa od postanowień poprzedniego akapitu, umowa na czas określony zawarta w celu regularnych dostaw dzienników lub tygodników bądź czasopism może zostać automatycznie przedłużona na czas określony nieprzekraczający trzech miesięcy, pod warunkiem że konsument ma swobodę wypowiedzenia tak przedłużonej umowy na koniec okresu przedłużenia, z zachowaniem okresu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc.
Umowa na czas określony zawarta w celu regularnych dostaw produktów lub świadczenia usług może zostać automatycznie przedłużona jedynie na czas nieokreślony, jeśli konsument ma w każdym momencie prawo do jej wypowiedzenia z zachowaniem okresu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc, a w przypadku umowy, na podstawie której dzienniki, tygodniki lub czasopisma dostarczane są regularnie, lecz rzadziej niż raz w miesiącu – z zachowaniem okresu wypowiedzenia nie dłuższego niż trzy miesiące.
Umowa na czas określony dotycząca regularnych dostaw, w formie wprowadzenia, dzienników lub tygodników i czasopism (subskrypcja próbna lub subskrypcja wprowadzająca) nie będzie przedłużana automatycznie i wygasa z upływem okresu próbnego lub okresu wprowadzającego.
Czas trwania
Jeżeli w umowie lub warunkach uzupełniających nie wskazano innego terminu, kwoty należne od konsumenta powinny zostać uregulowane w ciągu 14 dni od rozpoczęcia biegu okresu odstąpienia od umowy, a w przypadku braku takiego okresu – w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy. W przypadku umowy o świadczenie usług czternastodniowy termin rozpoczyna się następnego dnia po tym, jak konsument otrzyma potwierdzenie zawarcia umowy.
Przy sprzedaży produktów konsumentom ogólne warunki handlowe nie mogą przewidywać obowiązku dokonania przedpłaty w wysokości wyższej niż 50% ceny. Jeżeli przewidziano przedpłatę, konsument nie może dochodzić jakichkolwiek praw związanych z realizacją danego zamówienia lub świadczenia usług, dopóki wymagana przedpłata nie zostanie uiszczona.
Konsument ma obowiązek niezwłocznie zgłosić przedsiębiorcy wszelkie nieprawidłowości lub błędy w przekazanych lub wskazanych danych dotyczących płatności.
Jeżeli konsument nie wywiąże się ze swojego zobowiązania płatniczego w terminie, a przedsiębiorca poinformuje go o opóźnieniu, konsument otrzymuje dodatkowe 14 dni na uregulowanie należności. Po bezskutecznym upływie tego terminu od zaległej kwoty naliczane są ustawowe odsetki za opóźnienie, a przedsiębiorca ma prawo obciążyć konsumenta uzasadnionymi, poniesionymi przez siebie pozasądowymi kosztami windykacji. Koszty te wynoszą maksymalnie: 15% od nieopłaconej kwoty do 2 500 €; 10% od kolejnych 2 500 €; oraz 5% od kolejnych 5 000 €, przy czym minimalna kwota to 40 €. Przedsiębiorca może stosować stawki niższe niż powyższe, jeżeli jest to korzystniejsze dla konsumenta.
Sprzedawca zapewnia procedurę składania reklamacji, należycie upublicznioną, i rozpatruje każdą reklamację zgodnie z tą procedurą.
Konsument, który stwierdził nieprawidłowości w realizacji umowy, powinien niezwłocznie zgłosić sprzedawcy reklamację – kompletną i zawierającą jasny opis zastrzeżeń.
Odpowiedź na reklamację złożoną sprzedawcy zostanie udzielona w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli przewiduje się, że rozpatrzenie reklamacji potrwa dłużej, sprzedawca w ciągu 14 dni potwierdzi jej otrzymanie i wskaże, w jakim przybliżonym terminie konsument otrzyma bardziej szczegółową odpowiedź.
Konsument powinien wyznaczyć sprzedawcy co najmniej 4‑tygodniowy termin na polubowne rozwiązanie reklamacji. Po bezskutecznym upływie tego terminu reklamacja przekształca się w spór objęty właściwą procedurą rozstrzygania sporów.
Umowy zawierane pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem i objęte niniejszymi ogólnymi warunkami podlegają prawu niderlandzkiemu. Ponieważ przedsiębiorca kieruje swoją działalność handlową do innych krajów UE – w których mieszkają konsumenci – konsument może zawsze powołać się na bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa konsumenckiego obowiązujące w jego kraju.
Spory pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą dotyczące zawarcia lub wykonywania umów związanych z produktami i usługami dostarczanymi przez tego przedsiębiorcę mogą zostać – z zachowaniem postanowień poniższych ustępów – wniesione przez konsumenta lub przedsiębiorcę do Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP, Haga (www.sgc.nl).
Skargi mogą być kierowane (w języku angielskim) do Homeshopping Disputes Committee w następujący sposób
Online: www.sgc.nl/en
Listownie: Homeshopping Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP, Haga
Komisja ds. sporów rozpatruje spór wyłącznie wtedy, gdy konsument w pierwszej kolejności niezwłocznie złożył swoją skargę przedsiębiorcy.
Jeżeli złożona skarga nie doprowadzi do rozwiązania, spór należy przedłożyć Komisji ds. sporów nie później niż w ciągu 12 miesięcy od dnia wniesienia skargi do przedsiębiorcy.
Jeżeli konsument chce przekazać spór do Komisji ds. sporów, przedsiębiorca jest związany tym wyborem. Zaleca się, aby konsument w pierwszej kolejności poinformował o tym przedsiębiorcę.
Jeżeli przedsiębiorca chce przekazać spór do Komisji ds. sporów, konsument – w odpowiedzi na pisemny wniosek przedsiębiorcy – wskaże, czy wyraża na to zgodę, czy też woli, aby spór został rozpatrzony przez właściwy sąd powszechny. Jeżeli konsument nie poinformuje przedsiębiorcy o swoim wyborze w terminie pięciu tygodni, przedsiębiorca uzyskuje prawo przekazania sporu do właściwego sądu.
Orzeczenia Komisji ds. sporów podlegają warunkom określonym w regulaminie tej komisji. Rozstrzygnięcia Komisji ds. sporów mają formę wiążącej opinii.
Komisja ds. sporów nie rozpatruje sporu – lub zakończy swoje działania – jeżeli przedsiębiorcy przyznano zawieszenie płatności, ogłoszono jego upadłość lub faktycznie zakończył on działalność gospodarczą, zanim komisja rozpatrzyła spór na posiedzeniu i wydała ostateczne rozstrzygnięcie.
Thuiswinkel.org gwarantuje wypełnienie zobowiązań swoich członków wynikających z wiążących orzeczeń wydanych wobec nich przez Komisję ds. Sporów Thuiswinkel (Zakupy na odległość), chyba że dany członek w ciągu dwóch miesięcy od daty tego orzeczenia zdecyduje się przekazać je do sądu powszechnego w celu weryfikacji. W przypadku przekazania sprawy do sądu obowiązywanie gwarancji zostaje zawieszone i wchodzi ona ponownie w życie z chwilą, gdy orzeczenie sądu stanie się prawomocne i ostateczne, a sąd stwierdzi, że sporne orzeczenie ma charakter wiążący. Thuiswinkel.org wypłaci konsumentowi, na podstawie jednego wiążącego orzeczenia, kwotę do maksymalnej wysokości 10 000 €. Jeśli kwota przewidziana w jednym wiążącym orzeczeniu przekracza 10 000 €, wypłacone zostanie 10 000 €. W zakresie, w jakim należność przekracza 10 000 €, Thuiswinkel.org ma obowiązek podjąć odpowiednie, rozsądne działania, aby skłonić członka do pełnego wykonania wiążącego orzeczenia.
Skorzystanie z tej gwarancji wymaga od konsumenta złożenia pisemnego wniosku do Thuiswinkel.org oraz przeniesienia na Thuiswinkel.org swojej wierzytelności wobec przedsiębiorcy. W zakresie, w jakim wierzytelność wobec przedsiębiorcy przekracza kwotę 10 000 €, konsumentowi zostanie zaproponowane przeniesienie na Thuiswinkel.org również części wierzytelności przekraczającej 10 000 €. Następnie organizacja ta będzie dochodziła zapłaty tej wierzytelności we własnym imieniu i na własny koszt przed sądem.
Dodatkowe postanowienia lub postanowienia odbiegające od niniejszych ogólnych warunków nie mogą działać na niekorzyść konsumenta i muszą zostać utrwalone na piśmie albo w inny sposób umożliwiający konsumentowi ich zapisanie na trwałym nośniku w łatwo dostępnej formie.
Zmiany w niniejszych warunkach i zasadach wchodzą w życie dopiero po ich właściwym opublikowaniu, przy czym, jeżeli modyfikacje zostaną wprowadzone w okresie obowiązywania danej oferty, pierwszeństwo ma zawsze postanowienie najkorzystniejsze dla konsumenta.
Aneks I: Wzór formularza odstąpienia od umowy
(formularz ten należy wypełnić i odesłać wyłącznie w przypadku chęci odstąpienia od umowy)
Do: [trader’s name]
[trader’s geographic address]
[trader’s fax number, if available]
[trader’s e-mail address or electronic address]
Niniejszym informuję/informujemy* o moim/naszym* odstąpieniu od umowy sprzedaży następującego towaru*/o świadczenie następującej usługi*.
Zamówiono dnia*/otrzymano dnia* [date of ordering services or receiving goods]
[Consumer(s)’ name]
[Consumer(s)’ address]
[Consumer(s)’ signature] (podpis konsumenta/konsumentów, tylko w przypadku złożenia formularza w wersji papierowej)
[Date]
*Niepotrzebne skreślić lub uzupełnić odpowiednimi danymi.